logo
امروز : سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۵
[ شناسه خبر : ۴۰۹۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
توسعه مشاغل خدماتی نیازمند حمایت است؛

ضعف اقتصاد ثمره غفلت از مشاغل خدماتی

ضعف-اقتصاد-ثمره-غفلت-از-مشاغل-خدماتی
مشاغل خدماتی بخش گسترده‌ای از حرفه‌ها را شامل می‌شود که تاثیر به‌سزایی در اقتصاد جامعه و اشتغال افراد دارند اما در جامعه کنونی این مشاغل مورد غفلت واقع شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ کسب‌ و کار و مشاغل خدماتی به مواردی اطلاق می‌شود که افراد در آن که به‌ جای فروش محصولات فیزیکی، به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید

این مشاغل، خدمات مختلفی مانند شخصی، تجاری یا اجتماعی را برای بهبود زندگی مشتریان خود ارائه می‌دهند.

این گروه از مشاغل، سیطره گسترده‌ای از شغل‌ها را شامل می‌شوند و اهمیت فراوانی در اقتصاد، کارآفرینی و اشتغال افراد و شرایط جامعه و نظم آن دارند، چراکه با نبود این مشاغل مردم بسیاری از امور و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد و در ادامه فعالیت جامعه خلل و مشکل ایجاد خواهد شد و از سوی دیگر تعداد افراد بیکار در جامعه رو به افزایش خواهد بود در نتیجه سطح زندگی این افراد کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به نقش مهم، حیاتی و تأثیرگذاری که این مشاغل در جامعه و اقتصاد و کاهش بیکاری دارند کم‌تر مورد توجه و حمایت واقع شده‌اند.

با توجه به غفلت از این مشاغل، در برخی موارد شغل‌های خدماتی رو به نابودی و ورشکستگی رفته است و یا افراد به دلیل عدم حمایت و نبود شرایط مناسب تمایلی به ادامه فعالیت در این عرصه‌ها را ندارند.

همانطور که برای رونق شغل‌های تولیدی، تسهیل اموری از جمله مالیاتی و رفع موانع تأثیر به‌سزایی دارد، در ارتقای شغل‌های خدماتی نیز رعایت موارد و ارائه حمایت‌ها از جمله اعطای تسهیلات، اعمال قانون‌های بیمه تامین اجتماعی می‌تواند جان تازه‌ای به این مشاغل ببخشد و علاوه بر اینکه افراد را بیش از پیش برای فعالیت در این عرصه تشویق کند، نیروهایی تازه‌‌نفس و جوان نیز برای فعالیت در این مشاغل ترغیب و تشویق کند.

ماهیت مهارت‌های آموزشی به کارآموزان خدماتی است 

محمدرضا انصاری، مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در این باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: ماهیت مهارت‌های آموزشی که مهارت‌آموزان در کارگاه‌های آموزشی حضور پیدا می‌کنند همه به شکل خدماتی پوشش بالا است که اگر این مشاغل به‌صورت خوداشتغالی و یا در بحث کار‌آفرینی باشد که به عنوان مثال تعمیرکار خودرو، تعمیرکار پکیج و نصاب کولرگازی جزو مشاغلی هستند که ماهیت آن‌ها خدماتی است.

وی با بیان اینکه برخی از این مشاغل خدماتی کم سرمایه‌بر هستند افزود: برخی مشاغل دیگر به موجب خدماتی که ارائه می‌دهند، سرمایه‌های باز هم به نسبت کم‌تر از صنعت نیاز دارند که بتوان هم کارآفرینی کرد و هم به صورت مشاغل خود‌اشتغالی کار کرد.

مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان عنوان کرد: افرادی که آموزش می‌بینند و یا برای سنجش صلاحیت حرفه‌ای در حوزه‌های اصناف و سایر بخش‌ها این افراد در این مشاغل در جامعه خدمت ارائه می‌دهند.

وی تاکید کرد: برخی از این افراد جذب صنایع و بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند که این امر نیز شرایط ویژه و خاص خود را دارد که در عناوین تکنیسین، کارگر ساده و موارد دیگر معرفی و در حرفه‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند.

ارائه تسهیلات نیازمند اهلیت‌سنجی است

انصاری خاطرنشان کرد: ما توانایی‌ و شایستگی‌های شغلی را آموزش می‌دهیم تا فرد بتواند به عنوان نیروی ماهر، نیمه‌‌ماهر و تکنسین در رشته خود باشد.

وی گریزی به حمایت از این افراد زد و گفت: حمایت‌هایی که از این قشر می‌توان انجام داد این است که تسهیلاتی از قبیل اشتغال‌زایی اگر بتواند به کمک جوانان انجام شود موثر واقع می‌شود البته اگر این افراد تجربه بازار کار داشته باشند‌.

مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه در ارائه تسهیلات نیز باید اهلیت‌سنجی شود، ابراز کرد: به‌گونه‌ای نباشد که افراد با دریافت تسهیلات از فرد بیکار به بیکار بدهکار تبدیل شود.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات حمایتی می‌توان به صدور مجوز کسب و کار اشاره کرد و از طرفی دیگر، استفاده دستگاه‌های حمایتی از این نیروی کار و ظرفیتی که بعد از مهارت‌آموزی به‌عنوان جمعیت فعال وارد چرخه اقتصاد کشور می‌شود می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

انصاری با بیان اینکه وقتی فردی از حالت غیرفعال به وضعیت فعال اقتصادی وارد می‌شود این امر خود می‌تواند نرخ مشارکت اقتصادی را بالا ببرد، گفت: وقتی این تعداد افراد شاغل می‌شوند نرخ بیکاری هم کاهش پیدا می‌کند و اهمیت خاصی دارد.‌

وی با بیان اینکه حمایت‌هایی که با آموزش‌های مهارتی می‌شود، می‌تواند در زمینه توانمند‌سازی مورد استفاده واقع شود، ادامه داد: نیروی انسانی تنها بخشی از اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان سالانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مهارت‌آموز در حوزه‌های مختلف پرورش داده می‌شوند، ابراز کرد: بخشی از این افراد شاغلان بنگاه‌های اقتصادی هستند و خودشان در چرخه اقتصادی قرار دارند‌ و به این علت که مهارت شغلیشان افزایش پیدا کند در این دوره‌ها مشارکت می‌کنند.

انصاری گریزی به بخش‌های دیگر زد و افزود: در قسمت دیگر کارآموزانی که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی چه دهک‌هایی قرار دارند به‌عنوان نیروی کار وارد بازار کار می‌شوند و یا اینکه به صورت بیکار هستند که به شکل خود‌اشتغال یا کارفرمایی بوده و در هر حال مهارت‌های شغلی که افراد آموزش می‌بینند و این افراد با عنوان نیروی ماهر به بازار کار وارد می‌شوند.

کمبود بازرسان برای نظارت

هومن امیدوار، مدیر روابط کار اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در مشاغلی که به صورت پیمانکاری انجام می‌شود و موضوع فعالیت آن‌ها خدمات است اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نظارت می‌کند‌ که مواردی از جمله طبقه‌بندی مشاغل داشته باشند و مزد آنان برابر با تعیین شرکت پیمان‌دهنده باشد و مطابق قانون انجام شود.

وی با بیان اینکه مشاغل خدماتی دیگر نظیر آرایشگاه، تعمیرگاه‌ها و مشاغل این‌چنینی که در محدوده مشاغل خصوصی هستند بازرسی انجام نمی‌شود، افزود: تعداد بازرسان ما محدود است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم در بازرسی بخش خصوصی وارد شویم.

مدیر روابط کار اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نظارت اصلی ما بر کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ است که برای ارائه خدمات، نیروهای خدماتی در اختیار می‌گیرند، بیان کرد: برخی از شرکت‌هایی که به عنوان مثال نیروی کار به منازل می‌فرستند جزو شرکت‌هایی نیستند که از ما مجوز گرفته باشند تا ما بر آنان نظارت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مجموعه‌هایی که زیر نظر ما هستند مطابق قانون کار نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم انجام می‌شود و از نظر بهداشتی و ایمنی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

گسترش مشاغل خدماتی نیازمند حمایت

در این راستا سعید رسولی، رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان که جزوی از مشاغل خدماتی محسوب می‌شود در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: اتحادیه خشکشویان داری هفت دسته است که شامل کارواش، قالی‌شویی، مبل‌شویی، نظافت داخل ماشین و خدمات نظافتی است.

وی افزود: می‌توان گفت پرکارترین و ضعیف‌ترین رسته (از لحاظ شرایط و وضعیت) نیز خدمات نظافتی منزل به حساب می‌آید.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان  زنجان با بیان اینکه این رسته‌ها می‌تواند از ابعاد زیادی مورد حمایت واقع شود تا زمینه گسترش آن‌ها فراهم شود، ادامه داد: برای مثل اگر جوانی بخواهد در این عرصه وارد شود و برای خود شغلی ایجاد کند با قیمت‌های نجومی اجاره‌بها از این اقدام منصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش‌تر افرادی که در این رشته فعال هستند یا قصد فعالیت دارند به دلیل بالا بودن قیمت زمین و ملک توان خرید ندارد، گفت: از طرفی هم به دلیل بالا بودن نرخ اجاره‌بها، ایجاد شغل و یا ادامه آن صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

رسولی مطرح کرد: دولت می‌تواند از این قشر از شغل خدماتی حمایت کند. با در اختیار قرار دادن زمین‌هایی که خارج از شهر وجود دارد به شرط اجاره به تملیک می‌تواند زمینه ایجاد و گسترش چنین شغل‌هایی را فراهم کند.

افزایش تعرفه‌ها سدی در برابر مشاغل خدماتی 

وی گریزی به افزایش ۲۰۰ برابری تعرفه آب‌بها در این عرصه قالی‌شویی زد و گفت: با افزایش آب‌بها فعالان درصدد بودند که دستمزد و نرخ را افزایش دهند که با برخورد تعزیرات مواجه شدند و از طرفی وجود چنین شرایطی برای افراد صرفه اقتصادی نداشت و برخی از این نهادها رو به تعطیلی گذاشتند.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان گریزی به وضعیت کارواش‌های موجود در سطح شهر زنجان زد و یادآور شد: در این زمینه نیز با افزایش آب‌بها مواجه هستیم که نسبت به گذشته شاهد افزایش چند برابری هستیم.

وی عنوان کرد: برای این نهاد‌ها که خود حفر چاه و سایر اقدامات را انجام داده و گاهاً خسارت متحمل شده‌اند، افزایش بی‌رویه آب‌بها ضربه بزرگی است.

رسولی با بیان اینکه این امر را از نهادهای دولتی مربوطه پیگیری کرده‌ایم با پاسخی مبنی بر اینکه طرح موجود کشوری است  مواجه شده‌ایم ادامه داد: ولی با پرس و جو متوجه شدیم در استان‌های دیگر چنین طرحی وجود ندارد.

مشاغل خدماتی نیازمند حمایت بیمه‌ای هستند

وی گریزی به اوضاع بیمه‌ای مشاغل خدماتی زد و تاکید کرد: ما در امر بیمه نیز در تنگنا قرار داریم، کارفرمایان برای خود بیمه آزاد واریز می‌کنند و بیمه‌ای که برای کارگران وجود دارد بیمه کارگری است.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان با بیان اینکه پرداخت همزمان بیمه برای خود کارفرما و کارگران سبب تحمیل هزینه برای صاحبان این مشاغل می‌شود گفت: دولت می‌تواند با اعمال یارانه در پرداخت بیمه برای افراد فعال حمایتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سختی کار در مشاغلی مانند قالی‌شویی و خشکشویی بالا است، عنوان کرد: از کارافتادگی در این مشاغل سریع‌تر اتفاق می‌افتد و از این منظر نیز نیازمند حمایت هستند یا زودتر از چرخه کار خارج شوند.

رسولی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه نیز افزایش داشته است، بیان کرد: در این قسمت نیز می‌تواند حمایت‌های لازم موثر واقع شود و با قرار دادن یارانه این امر به راحتی میسر می‌شود.

وی عنوان کرد: حق عضویتی که برای صنف ما وجود دارد کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد و از طرفی سامانه‌‌ای تعبیه کرده‌اند که ۳۰ درصد حق عضویت از آن کسر می‌شود.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالیشویان زنجان با بیان اینکه کسر این مقدار از حق عضویت به نوبه‌ خود ضربه و صدمه تلقی می‌شود، تصریح کرد: از سال ۱۴۰۳ این سامانه حق عضویت را به از افراد دریافت می‌کند و پس از ۳۰ درصد مابقی را پرداخت می‌کند در حالی که مبلغ واریز شده پاسخگوی هزینه‌ها نیست و نیازمند اعمال تمهیداتی در این زمینه است.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۹
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۳
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۲
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۰
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۹
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹